Prenumerera på mina nya inlägg

Skriv in din e-post adress så kommer automatiskt ett mail när jag gör nya inlägg i bloggen.

Tillfrisknande

22 mars 2011

Redan vid fyratiden på morgonen kom en förbeställd taxi och hämtade mig vid hotell Paris i centrala León. Det var mörkt och blåsigt ute. Jag hade fortfarande bara mina vandrarkläder att ta på mig vilket kändes lite ofräscht.

Hotellet låg på Calle Ancha

Dagen innan hade jag först tillbringat i otålig väntan på Leóns sjukhus, men vid tretiden på eftermiddagen blev jag utskriven och tog en taxi in till stan. Där hade jag föresatt mig att köpa nya kläder, men jag var alldeles för svag och hade fortfarande för ont i benen. Det kändes underligt att vara ute bland folk igen. Mitt emot hotellet låg ett apotek med engelskspråkig personal där jag löste in recepten jag fått med mig från sjukhuset. Apotekerskan frågade om jag var pilgrim. När jag svarade ja, sa hon med ett snett leende; ”take the car next time, it’s better!”. Antibiotikakuren skulle fortsätta ytterligare ett par veckor. Efter en tidig middag på restaurangen gick jag till sängs.

Nu satt jag alltså i taxin som tog mig ut till Leóns mörka förstäder. Flygplatsen var inte stor och när vi närmade oss terminalbyggnaden såg jag att den var stängd och nersläckt. Taxin släppte av mig på den stora tomma parkeringsplatsen. Inte en människa syntes till och det fanns inga bänkar eller skydd mot snålblåsten i nattmörkret. Det gick inte heller att hitta några anslag om när terminalen skulle öppna. Jag fick rota fram mitt ryggsäcksöverdrag och med det tätt svept om kroppen satte jag mig på en bagagekärra med ryggen mot vinden och väntade. En knapp timme senare öppnade terminalen och jag kunde checka in. Jag bestämde mig då för att avboka all assistans under vägen hem. Det skulle kännas för ynkligt att rullas omkring i rullstol.

På Madrids flygplats köpte jag nya kläder och bytte om på en toalett. Eftersom  jag hade businessbiljett kunde jag vänta i Iberias VIP-lounge, vilket var en stor konstrast mot att sitta på en bagagevagn utanför Leóns terminal.

På eftermiddagen var jag tillbaka på Arlanda. Medan jag väntade på mitt bagage plingade det till i mobiltelefonen. Det var Jürgen och Erik som Sms:ade och berättade att de hade ankommit till Santiago. Att tillryggalägga 80 mil på 22 dagar var en bedrift. Jag tittade sorgset på min ryggsäck som kom åkande på bagagebandet och kände mig lite vemodig.

Klicka på pilen framåt för nästa dag eller bakåt för den föregående

Instagram
Prenumerera på bloggen.

Skriv in din e-postadress så kommer ett mail när jag gör ett nytt inlägg.

Donativo

"Donativos" - betyder donationer och är ett viktigt ord på El Camino där många på erbjuder sina produkter mot en frivillig betalning. Donationer är också ett vanligt och sympatiskt sätt att bidra till varandra på internet. Vill du donera en valfri slant till mig som tack för läsupplevelsen är du välkommen att göra det via Swish eller Pay Pal.

FÖR SWISH

Skicka valfritt belopp till 0701833685.

FÖR PAY PAL - Gör så här: Betalningsrutan öppnas i ett nytt fönster. Jag är glad och tacksam bara för att du är här. Tack!